Call of Duty Black Ops 3 Beta impressie

Black Ops 3

Black Ops 3

Afgelopen anderhalve week konden spelers aan de slag met Call of Duty: Black Ops 3. Activision had voor zowel de Playstation 4 als de Xbox One een periode van vijf dagen speeltijd gereserveerd. Deze speeltijd was bedoeld voor mensen die de game gereserveerd hadden maar later in de betaperiode hebben alle console eigenaren de beta even kunnen testen. Zelf ben ik met zowel de PS4 als de Xbox One versie aan de slag gegaan. De uiteindelijke release van de game zal plaatsvinden in november dit jaar. Op voorhand is het natuurlijk vooral de vraag wat het verschil is met Advanced Warfare en hoe Treyarch voortborduurt op de goed ontvangen Black Ops delen uit de serie. Dit en of er nog verschillen te ontdekken zijn tussen de beide consoleversies lees je in deze impressie.

 

Sony verkozen boven Microsoft
De beta periode was dus dit jaar verdeeld over twee periodes. De Playstation 4 bezitters konden twee weken geleden los met de beta en de Xbox bezitters konden afgelopen week hun slag slaan. Op de E3, deze zomer, bleek al dat de DLC als eerste (en dus ook de focus van Activision) naar Sony’s platformen zal gaan. Dat de beta eerst op de PS4 startte is dan ook geen toeval. Professionele Call of Duty spelers zullen dus ook een omslag moeten maken want voorheen vertoonden ze hun kunsten op de Xbox consoles als voorkeursplatform, dat gaat dus nu veranderen. De reden hierachter is niet helemaal bekend. Wellicht wilde Microsoft niet meer de grote bedragen neerleggen of Sony betaalde meer of het is een antwoord ertussen, we komen er niet zomaar achter. Gelukkig maakt het voor de gewone en normaal fanatieke spelers niet al te veel uit. Met beide versies van de game is het prima toeven.

 

Opstarten
Omdat de beta van de PS4-versie als eerste online te vinden was ben ik daar als eerste mee gestart. Na het maken van een specialist waarin je een bepaalde skill kunt inzetten voor je eigen karakter (vergelijkbaar met Destiny) heb ik direct gekozen voor team deathmatch. De andere opties heb ik traditiegetrouw even gelaten voor wat ze zijn. In deze betafase is er voor gekozen drie maps vrij te geven om in los te gaan. Later kwam daar nog een vierde map bij. Van de vier maps liet Hunted de beste indruk achter. Het opstarten van de eerste match wacht dan alleen nog op het goed zetten van mijn basis uitrusting. Eerst maar eens wat progressie gaan maken!

 

Wat valt op
In de eerste match die ik start viel op dat de game gelukkig niet sneller was dan Advanced Warfare. Een aantal weken terug las ik namelijk in previews op andere sites dat dit de snelste COD tot nu zou zijn maar wellicht was daar in de beta op voorhand wat aan geschroefd. De reacties van gamers op de veelal positieve previews waren niet mals. Ik zag veel mensen voorbijkomen met meningen die klaar waren met het té snelle schietwerk en graag weer een WOII shooter zouden willen zien. Op het tweede wereldoorlog gedeelte na zullen ze dan nog even moeten wachten maar een té snelle game is het wat mij betreft zeker niet geworden. De speelstijl en het verloop van de game voelde een beetje als een combinatie van Black Ops II en Advanced Warfare. Want ja, je kunt een triplle jump maken, een snelle grondsliding inzetten en vanuit alle posties en standen (zelfs zwemmend) je kogels afvuren. Toch is het nooit zo in extremen aanwezig als dat het was in AW. Wallrunnen is daarnaast wel een lekkere toevoeging en zorgt voor veel fraai uitgevoerd/opgebouwde kills. Ook de killstreaks zijn weer aanwezig maar voelden gelukkig in de potten die ik speelde niet overpowered aan. Wel bekruipt me overall een beetje het gevoel dat ik niet echt wat nieuws aan het spelen ben. Daar kunnen ook de unieke specialistmoves, die je 1-3 keer per match kan inzetten, niets aan veranderen.

 

Verschillen
De twee versies die ik speelde bevatten eigenlijk geen verschillen, althans wanneer de beta gewoon werkte. Want de PS4 versie had in het slotweekend ontzettend veel lag in de potjes die ik speelde waardoor ik de handdoek besloot te gooien. De servers hadden de drukte nog niet goed genoeg kunnen opvangen. Op de Xbox One was de game voor mij juist de eerste dag zo goed als onspeelbaar. Eerst wilde de code niet laden maar na een work-around kon ik de beta alsnog downloaden maar was deze de eerste dag bijna onspeelbaar door talloze vastlopers. Daarna gelukkig geen problemen meer gehad.

 

Conclusie
Uiteindelijk kijk ik wel uit naar de daadwerkelijke release alleen hoop ik dat de maps en specialists nog iets veelzijdiger worden om mij meer het gevoel te geven echt een nieuw deel te spelen. Het betreft nu een prima beta en onderdelen van de game zoals het bewegen, richten en bijvoorbeeld de hitdetectie werken zoals je mag verwachten. Of de tweaks er komen die mij alsnog volledig verslaafd doen raken aan de multiplayer moet ik even afwachten tot begin november wanneer de game zal verschijnen.

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Console verkopen wereldwijd

Advertentie

Bestel nu