EA UFC 2 review

EA UFC 2 reviewDe UFC licentie is sinds een paar jaar ondergebracht bij Electronic Arts. Dat ging niet zonder slag of stoot want langer geleden sprak de UFC al eens met EA om de licentie daar onder te brengen, dit gezien EA natuurlijk al ontzettend goed vertegenwoordigd is in het sportgenre. Er werd echter bedankt voor de eer omdat EA de sport te heftig zou hebben gevonden en dus ging Dana White naar een andere uitgever: THQ. Nu jaren later bestaat THQ niet meer, dat 3 UFC titels uitbracht en is EA ook alweer toe aan zijn derde MMA titel en zijn tweede onder de vlag van de UFC, de balangrijkste mixed martial arts organisatie. De vorige twee delen waren ietwat gemixed ontvangen want er viel nog wel wat te verbeteren. Tijd om dit derde deel aan de tand te voelen!

Aankleding top-notch
Het eerste wat opvalt wanneer je opstart en direct een gevecht tussen Rory Macdonald en Robbie Lawler aangaat, is de fantastische aankleding van de game. De opkomst, het aankondigen van de fighters door Bruce Buffer, het stadion eromheen, de muziek, echt alles lijkt te kloppen. Wanneer je een beetje de UFC competities volgt dan kan het niet anders of er zal wat kippenvel ontstaan. Ik vond deze presentatie en grafische pracht geweldig maar alles valt of staat natuurlijk wel met goede gameplay, maar daar kom ik straks op terug. In ieder geval is er aan alles gedacht om je het gevoel te geven dat je midden in de UFC terecht komt.

Rake klappen en minder rake klappen
Wanneer de badjassen uitgaan en het eventuele vriendschappelijke boksje gegeven is, komt het moment dat ik nog wat meer overtuigd begin te raken. Waar het vorige deel, dat in 2014 verscheen zeker in de eerste weken wat stroef aanvoelde en minder kon bekoren qua aankleding, gaat het hier goed los. De vechters hebben meer eigen beweginkjes waar je bijvoorbeeld een Mcgregor zijn frivole moves ziet maken voor de show en om de tegenstander te irriteren. Het uitdelen van de klappen en trappen werkt nog wel hetzelfde qua input. De vier actiebuttons op je controller sturen ieder een ledemaat aan. Vervolgens kun je het modificeren door de L1/Lb of L2/LT  (PS/Xbox) knop te erbij te gebruiken wat resulteert dat de klappen of geavanceerder worden, of zich verplaatsen naar het lichaam. Niet alles is perfect in de stand up game. De meeste goed geplaatste klappen hebben een lekkere impact en het wordt ook fraai in beeld gebracht. Maar net als in het vorige deel wil het ook nog wel eens gebeuren dat je wat vreemde clunky momenten voorgeschoteld krijgt. Denk hierbij aan armen die soms een fractie wat raar hangen in het lichaam van je tegenstander. Dit lijkt ook bijna niet te voorkomen want dit euvel kent nagenoeg iedere mma-game tot nu. De sport kenmerkt zich ook door diversiteit in disciplines, zowel staand & in de clinch als op de grond. Tel daar het element van de altijd aanwezige verassing bij op en je weet dat de klus voor EA Canada, de ontwikkelaar, niet eenvoudig is.

Rollen en klimmen
Wanneer de toch wel intense gevechten, die wel wat concentratie kunnen vergen, zich verplaatsen naar de grond verandert er wat. In de oude UFC-games van de Undisputed reeks van THQ was het nog pookjes draaien als een malle. In de EA reeks is het met elke game tot nu weer wat aangepast. Ter verbetering wat mij betreft! Land je op de grond in aanvallende positie dan krijg je een aantal mogelijkheden die de game via een minischermpje aan je voorstelt. Houd je de richting in van de gewenste transitie om je lichaam te verplaatsen naar een betere/andere positie, dan kan de tegenstander dit tegengaan. Het systeem vergt wat oefening en de uitleg moest ik drie keer lezen en een beetje zelf uitvinden maar het lijkt best goed en eerlijk te werken. Het blijft ook erg tof om uit onderliggende positie de boel ineens om te draaien om op full mount te eindigen en het gevecht daar te beslissen!

Opties te over
Hoeveel opties en modi kun je in een gemiddelde 1 vs 1 fighter steken? EA UFC 2 komt een eind want naast een wat magere carrière modus vinden we een nieuwe knockout mode, Live Events, het creëren van eigen Events, Fight Now, Online matches en Ultimate Team. Met 200+ vechters is het best goed toeven qua afwisseling.

De carrière wordt net als bij het vorige deel ingeluid via de Ultimate Fighter competitie en na een trits gevechten land je in de UFC waar je jouw gecreëerde vechter (eventueel uitgerust met je eigen EA gameface) een gooi laat doen naar de wereldtitel. De tussendoor verplichtte minigames voor training zijn wat saai opgezet dus dat neem ik hier maar op de koop toe.

Andere modi zijn dan het creëren van je eigen UFC event waar je zelf de gevechten kunt afgaan en spelen. Ook is het mogelijk om via Live Events een aankomend event te voorspellen en de gevechten ook zelf aan te gaan om de uitkomst te krijgen die je verwacht. Of het werkelijk uit gaat komen is een tweede natuurlijk maar het heeft wel iets.

Knockout mode is ook nieuw en lijkt eigenlijk een beetje op de traditionele fighting game. Beide spelers krijgen een balk met energie en je kan de gevechten indelen in best of 5 qua aantal rondes. Wanneer je iemands balk leegt door rake klappen te plaatsen win je de ronde. Let wel: clinchen en naar de grond verplaatsende gevechten zijn hier uitgeschakeld voor de snelle dynamiek. Het is een vermakelijke optie en zorgt voor snelle potjes die het met vrienden op de bank wel goed zal doen.

De fight now en online matches laten zich raden en Ultimate Team verdient in deze game wel iets meer uitleg. We kennen deze benaming vooral van teamsporttitels als FIFA. Waar het in FIFA Ultimate Team de bedoeling is een hele selectie spelers te verzamelen maak je in UFC Ultimate Team zelf een aantal vechters aan. Deze vechters kun je door kaarten te kopen of te verdienen upgraden met bepaalde krachtige moves of boosts voor de statistieken. Of ik dit echt zal blijven spelen weet ik nog niet want het grote nadeel dat ik bij UT in FIFA altijd beleefde was dat ik op een gegeven moment toch wat geld ging uitgeven… Iets wat ik hier ga proberen te voorkomen :).

Aldo vs McGregor

Aldo vs McGregor

Conclusie
Belangrijkste vraag die ik me vooraf had gesteld is of dit deel over de oude UFC games van THQ zou gaan. Wat mij betreft is dat gelukt. Grafisch is het prachtig, de sfeer is top en de gevechten zijn vrij soepel, hard en wat minder robotic dan in het verleden. Er zijn nog steeds puntjes te verbeteren maar EA zou best nog wel updates kunnen doen om bijvoorbeeld ook de sporadische rare collisions te verminderen. Als UFC-fan zou ik zeggen: verplichte aanschaf!

De carrière speel je in een uur of 7 wel door maar online lijkt de game zeer verslavend. Ultimate Team, normale online potjes als het spelen tegen vrienden trekken de gameplay lengte flink op. Ik zou het voor nu willen houden op minimaal 40 uur.

-De sport mma wel op je interesse kan rekenen
-Wanneer je de oude UFC games al grijs hebt gespeeld
-Je kunt genieten van het vernederen van een maatje op de bank of online