Forza Horizon 3 (& Blizzard Mountain) review

Forza Horizon 3 reviewForza kwam ooit als Microsofts antwoord op de populaire Gran Turismo serie. Turn 10, dat als ontwikkelaar voor Microsoft al vanaf het eerste deel de serie maakt in de vorm van Forza Motorsport, boekte in 2005 al meteen succes. Het was in staat direct vanaf het eerste deel een gelijkwaardige game te maken die ook het semi-realisme bood maar het combineerde met iets nieuws. Dat nieuwe lag op het vlak van customizen want waar je in de GT serie slechts wielen kon aanpassen kun je in de Forza games o.a. los gaan met bumpers, vleugels, motorkappen en vinyls. Hierdoor zijn spelers in staat van een enkel type auto tig versies te creëren en kan iedereen zijn auto naar smaak ontwerpen. Wat mij betreft een geniale zet. Zeker als je de mogelijkheden van het delen van designs erbij bedenkt. Dat de Forza serie de aantallen aan auto’s per deel van GT nog niet haalt werd daarmee al vergoed. Bovendien is het aanbod altijd erg breed in variatie te noemen en zitten er niet 36 dezelfde exemplaren van een bepaald type in. Desalnietemin besloot Microsoft een aantal jaar geleden de serie te splitsen. Althans, naast het reeds bestaande Forza Motorsport moest er een vrijere hippe racegame naast gaan komen. Dit werd de openworld racer Forza Horizon. Eind 2016 verscheen daarvan het derde deel en we nemen de uitbreiding Blizzard Mountain ook meteen even mee!

Australia!
Net als de voorgangers in de Horizon serie draait het in open world racer Forza Horizon 3 om festivals. Waar Amerika en de westkust van Frankrijk de settings waren in de voorgaande delen doet deeltje drie het gevarieerde landschap van Australië aan. Deze keuze is wat mij betreft een schot in de roos. FH3 geeft een indruk van al het moois dat Australië te bieden heeft. Zo zal je na het opstarten va de game meteen geintroduceerd worden aan de prachtige kust. Niet veel later pak je meteen een stuk tropisch regenwoud mee. De toon is gezet want niet veel later suis je jezelf alweer een weg langs Surfers Paradise en rijd je tussen de hoge gebouwen door de stad die de game herbergt. Al met al, om weer op de festivals terug te vallen, is het de bedoeling om racefestivals te starten en deze steeds uit te breiden. Op vijf plekken op de map waar dit kan komen dan meteen raceonderdelen beschikbaar die je kunt trachten te voltooien. Hierdoor bouw je als speler followers, XP en credits op en zo zul je nieuwe races, auto’s etc. kunnen vrijspelen. Er is dus niet veel veranderd ten opzichte van de voorgangers maar dat is wat mij betreft geen enkel probleem.

Lijst en Map afwerken
Je start mits je wat voorgaande Forza’s aandacht gegeven hebt met een enigszins gevulde garage. Doordat ikzelf alle delen gespeeld heb (schrijf je in op www.forzamotorsport.net) werden er een zevental auto’s in de garage voor mij gezet. Zo kon het verzamelen voor mij alvast een kickstart krijgen. Heb je dat niet dan start je met slechts een enkele auto die je mag kiezen uit een kleine selectie. Hier kun je dan je eerste events mee klaren en eventueel met je verdiende credits gaan tunen of al vrij snel je garage gaan uitbreiden. Interessant is deze keer dat er aan de pure liefhebber van een bepaalde auto gedacht is. Zo kun je namelijk al gauw een event aanpassen via bluprints. Kies bijvoorbeeld het klasseniveau: dit betreft D,C,B,A,S1,S2 en X, de aandrijving of simpelweg het merk. Zelfs weersomstandigheden en tijdstip van de dag zijn aan te passen waardoor je altijd je event kunt maken in de omstandigheden die jij het fijnst vind om te spelen. Om het na afloop van een voltooid event extra spannend te maken kun je jouw gecreërde event eenvoudig doorsturen naar je vrienden om zo te kijken of zij jouw tijden kunnen verbeteren.

Nissan GTR Forza Horizon 3

Nissan GTR in Forza Horizon 3

Genoeg te doen
De events voltooien is dus waar het om draait om zo je level te verhogen. Dit kan dan gaan om point-point races over een x-aantal kilometer maar er zijn ook circuit varianten waarbij bijvoorbeeld door de stad heen een aantal rondes gereden wordt. Tevens zijn de speedzones en speedcamera’s terug waar je zo hard mogelijk doorheen dient te razen. De pittigste van het stel events bleven voor mij de driftzones, maar dit lag vooral aan mezelf want ik dien mijn driftskills nog wat te verbeteren. Het helpt vaak al wel om vanuit de community een goede speed tune of drift tune te downloaden van de Forza Stores (geen zorgen, in game geld) om zo je uitdagingen wat succesvoller te maken. Over succes behalen gesproken, de replay knop is ook weer aanwezig dus mocht je je niet kunnen bedwingen een fout te herstellen dan is die optie er gelukkig nog steeds. Overigens is deze voor spelers die dit niks vinden ook uit te schakelen. Online kun je ook met vrienden rondrijden of races en meetings organiseren. Die vrienden van je zul je in offline races ook veelvuldig zien omdat de Drivatars terug zijn. Dit zijn de AI’s van je vrienden die ze in de loop van tijd door bepaald racegedrag hebben ontwikkeld. De agressieve rijders pik je er dus zo uit!

Vergevend Semi Realisme vs Semi Realisme
Mocht je als gamer nou alleen de Motorsport serie hebben gespeeld, Horizon laat zich iets eenvoudiger besturen. Ik kan het verschil het beste zo beschrijven: neem de besturing van de FM serie en maak die iets vergeeflijker vanwege de vaker voorkomende hoge snelheden en open-wereld. Dan heb je een idee van Horizon. Ik denk dat het perfectie benaderd voor het type racer dat het wil zijn. Grafisch is de game ook echt een parel. Sinds kort heb ik de overstap gemaakt naar een 4K HDR ondersteunend scherm in combinatie met een Xbox One S. Het werd er allemaal weer net een tandje scherper door en de kleuren spatten werkelijk van het scherm. De game opereert daarnaast supersteady in 30fps.

Blizzard Mountain DLC
Begin december werd Horizon 3 nog extra opgeleukt. Wanneer je een paar euro extra op tafel wilde leggen kon je in de game een vliegtuig pakken naar Blizzard Mountain. Deze DLC (niet stand-alone) neemt jou en je opgebouwde garage aan auto’s mee naar een sneeuw verfraaid gebied met een paar flinke bergen en uitdagingen die je hier kunt beleven. In de Australische omgeving hadden we al kennis kunnen maken met asfalt, grond, modder en gras. Regen en zonneschijn waren daar de enige twee typen weer maar dat wordt anders op Blizzard Mountain. Om de zoveel tijd komen er forse sneeuwbuien voorbij en continue ligt er een dak pak sneeuw in de omgeving. Het rijden in de sneeuw (al dan niet met snowtires) voelt extreem goed en vooral het driften hier werkt ontzettend lekker. Ik zal bijvoorbeeld de eindrace en een specifieke Bucketlist challenge niet gauw vergeten. Het van een berg naar beneden driften over de smallere weggetjes, met de goudgele zon voor je neus is een schitterend gevoel. Als ik de DLC afzonderlijk moet aanraden dan zou ik dat dan ook zeker doen. Er zit voor zeker 20+ uur speeltijd in en de setting is uniek en prachtig.

Forza Horizon 3 Blizzard Mountain

Forza Horizon 3 Blizzard Mountain

Conclusie:
Forza Horizon 3 is een oogverblindend spektakel en de beste Xbox One game van 2016 geworden. Met de Blizzard Mountain uitbreiding erbij heb je alle soorten omstandigheden die je wenst en met alleen de basisgame had je al 350+ auto’s om mee te racen, te designen of te tunen. Ook de multiplayer die ik in de review niet besproken heb is stabiel en biedt extra uitdaging. Door de opties om ook je eigen races te maken en natuurlijk met vrienden de races / uitdagingen aan te gaan hebben we een game bomvol content die pure kwaliteit uitstraalt in alles. Oh ja, het geluid en dan met name de crackles van de auto’s zijn weer van awesome niveau. Kortom, heel Forza Horizon is van awesome niveau!

In feite kun je rekenen op een oneindig aantal speeluren. Wanneer je alle events wilt klaren ben je zeker 300 uur verder en wanneer je de “end-game showcase” wilt halen moet je ook al rekenen op 60+ uur. Door de gigantische hoeveelheid te creëren races, designs en auto’s zie ik alleen niet in waarom je die 60 uur niet ruimschoots zou overstijgen.

-je een autofreak bent. Deze game is dan naleijk onmisbaar!
-je de meest vermakelijke racegame op welke console dan ook wenst te spelen
-je de grafisch meest indrukwekkende Xbox titel wilt ontdekken