Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain review

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

In mijn backlog van 2015 zat nog een grote titel die ik vorig jaar niet heb kunnen checken. Simpelweg was ik er eigenlijk nog niet aan toe gekomen. De laatste game uit de Metal Gear serie beloofde zoveel goeds en was immens groot groot worden door de free-roam aanpak die Kojima had opgezet voor zijn laatste kunststukje bij Konami. Inmiddels werkt deze grootheid in games niet meer voor de Japanse uitgever en gaat hij voor Sony aan de slag om een nieuwe franchise uit de grond te stampen. Dat gezegd hebbende moest ik toch een keer aan Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain beginnen. Omdat de titel knetterlang is ga ik het vanaf hier houden op MGS5. Overigens is de game zelf ook behoorlijk lang van stof en kan ik alvast melden dat de verhaallijn je zeker 50 plus uren bezig zal houden. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het perfectioneren van de zogenaamde episodes/missies. Laat ik alleen nog even zeggen dat het verstandig is voor spelers even Metal Gear Solid Ground Zeroes op te pakken voordat je met deeltje 5 aan de slag gaat.

Prachtige open wereld
Na het einde van de Ground Zeroes episode die ik hiervoor aanhaalde begin je als speler in een ziekenhuis waar je ontwaakt uit een coma en meteen moet vechten voor je leven. Als Big Boss moet je zien te ontsnappen uit een ziekenhuis waar je traditiegetrouw niet alleen standaard huurlingen van je af moet houden maar ook wat minder “normale” tegenstanders zult ontmoeten. Na deze toch wel erg lekkere opening start de game echt en ga je voor het eerst in een Metal Gear game  in een free-roam open wereld terecht komen. Hier kun je de missies vrij bereiken aan de hand van je radar en gegevens die je voor de missie mee krijgt. Let wel, het gebied is vrij fors uitgevallen en het kan raadzaam zijn niet alles te voet af te gaan leggen. Eerste wat opvalt is dat Afghanistan waar je missies dan plaatsvinden prachtig is vormgegeven. De Fox-engine doet zijn werk uitstekend en ik ken weinig/geen console games die hier ruim overheen gaan. Vooral de bergachtige gebieden maken dikke indruk.

Sluipwerk weer even wennen
Zoals het bij een echte Metal Gear game gebruikelijk is zal het ook nu geen verrassing zijn dat sluipen en in stealthy stijl vijanden uitpikken de way-tot-go is. Het is dus zeker niet aan te raden als een Rambo een post of kamp aan te vallen. Gelukkig kun je gebruik maken van diverse wapens, die je ook kunt upgraden en sommigen zijn voorzien van een geluidsdemper. Wel zo handig, alleen ga er zuinig mee om want ze kennen een bepaalde duurzaamheid. Mis je te veel of gebruik je alleen je guns dan zal de demper op den duur onbruikbaar zijn en ben je dus wel goed te horen voor je tegenstanders. Ongezien te werk gaan is ook erg belangrijk en MGS5 kent net als in Ground Zeroes de mogelijkheid om nog te herstellen wanneer je gezien bent door een vijand. Hoe dat werkt: Na te zijn gespot (hopelijk op wat kortere afstand van je vandaan) krijg je een paar seconden om bijvoorbeeld je wapen te trekken en de spotter alsnog het zwijgen op te leggen. Doe je dit niet dan alert hij de boel en wordt je missie er niet eenvoudiger op. Voor mij als speler was duidelijk te merken dat ik in het begin van de game nog te onvoorzichtig was en deze alertmodus meer dan eens nodig had. Wanneer je wat handiger en meer ervaren wordt leer je beter vijanden vooraf zoveel mogelijk te marken. Dat zorgt ervoor dat je wat minder snel verrast zal worden. Bijkomend voordeel is dat tegenstanders zich ook bij kunnen aansluiten. Wanneer je ze tot slapen brengt met bijvoorbeeld een tranqualizer gun, dan kun je ze met het zogenaamde fultondevice de lucht in lanceren, richting je thuisbasis. Let wel op de weersomstandigheden anders zie je je rekruut mogelijk niet meer terug…

Upgraden en management
Wanneer je in de eerste uren van MGS5 bivakeert zul je merken dat je naast je missie ook wat kleine managementzaken moet regelen. Je zou je er aardig in kunnen verliezen maar wanneer je gewoon snel verder wilt kun je je er ook gemakkelijk snel vanaf maken. Als Big Boss moet je als speler een uitvalsbasis opbouwen, Mother Base genaamd. Hier rekruteer je vijandelijke soldaten om voor jou te komen vechten en worden ook wapens en voertuigen ontwikkeld. Al deze staf die je hier opbouwt kan van belang zijn om met betere uitrusting het strijdveld op te kunnen gaan. Je kunt namelijk bij iedere missie vooraf bepalen of je lethal wapens, non-lethal of met een mix aan de slag wilt. Ook je eventuele partner (voor flink wat missies kun je hulp krijgen van een partner) kun je uitrusten. Daarnaast heb je nog de keuze uit voertuigen, wel zo handig als je wat grotere afstanden dient af te leggen. Alles wordt met een helikopter, die ook upgradable is, gedropt. Indien je op missie meer hulp nodig hebt dan staat je basis je ook bij voor fire-support of een ammo-drop. Het zal wel ten koste gaan van je score per missie want zonder hulp is natuurlijk de ultieme wijze van het voltooien van je opdracht!

mgsV screenshot

MGS5 screenshot

Afkortingen vliegen je om de oren…
Tijdens het spelen van de missies en het kijken van de tussenfilmpjes ontvouwt zich een flink plot. Nu kent Kojima, als bedenker van de Metal Gear verhaallijn, wel vaker wat onnavolgbare plotten maar ik had bij dit deel echt moeite alles perfect te volgen. Je staat als speler in contact met je thuisbasis waar zo nu en dan info vandaan komt, tevens vind je ook een en ander aan info op het strijdveld. Echter, zoals de titel van het kopje al aangeeft, de afkortingen van organisaties die iets in het plot van doen hebben, vliegen werkelijk om de oren. Op een gegeven moment moest ik voor mezelf even bepalen dat ik de hoofdlijn wilde blijven volgen en het niet meer allemaal op een plekje wilde kunnen zetten. Als je dus een panklaar verhaal verwacht dat geen holes kent dan kun je wel eens bedrogen uitkomen. Voor spelers die nooit een Metal Gear game gespeeld hebben zal het nog een graadje erger zijn. Overigens vind ik niet dat je deze game dan over moet slaan, juist dit deel zou ook een goede instap zijn in de serie. Doe het dan alleen niet specifiek voor de verhaallijn.

Mother Base aanvallen
Naast een enorm fors uitgevallen singleplayer campagne, die misschien net een tandje te lang duurde, heeft de game ook een multiplayer modus. Van competetieve matches tot het aanvallen van de singleplayer basis van een andere “Big Boss”. Het zit er allemaal in. Dat laatste vond ik zelf wel een leuke bezigheid want weet je de Mother Base tot de kern te infiltreren dan neem je een berg personeel en resources over die je goed voor je eigen basis kunt gebruiken. Dit vind voor je tegenstander gewoon offline plaats. Hij ziet wanneer hij weer online komt vanzelf dat er een aanval op zijn spullen is geweest. Dit is mij ook overkomen maar ik kon niet merken dat ik er echt schaden aan ondervond.

Conclusie
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is een nagenoeg perfecte game geworden op het gebied van gameplay. De game is echt flink groot uitgevallen en je kunt je er echt uren in vermaken. Het verhaal is bij vlagen wel slecht te volgen en eentonigheid kan ook even om de hoek komen kijken na een uur of tien spelen. Houd echter vol want het is uiteindelijk een ultieme stealth game geworden die het verdiend om uitgespeeld te worden!

De singleplayer campagne is normaliter goed voor 50-60 uur gameplay. Wanneer je een S-rank voor alle episodes wilt behalen denk ik dat het je het dubbele aan uren oplevert. Daarnaast zijn er nog veel side-ops zij-missies die ook goed zijn voor tientallen uren. Tevens zal de online modus je nog van de straat kunnen houden!

-Je Metal Gear games een warm hart toedraagt
-Je houd van een stealthy aanpak in games
-Wilt genieten van prachtige graphics