Quantum Break review

Quantum Break review

Quantum Break review

Een van de belangrijkste Xbox Exclusives moest het worden: Quantum Break. De game die gemaakt werd door Remedy, de studio achter de geprezen spannende game Alan Wake, kende zijn aankondiging net voor de E3 in 2014. Doordat de Finse ontwikkelaar in samenspraak met Microsoft uit de doeken deed dat men iets nieuws wilde proberen ontstond er een redelijke buzz rond de titel. Quantum Break wilde namelijk iets creatiefs neerzetten door game en serie door elkaar te laten lopen en elkaar te laten beïnvloeden. De daad werd bij het woord gevoegd als het gaat om de cast wat de verwachtingen niet liet afnemen. In de hoofdrol van de game kruipt namelijk Shawn Ashmore (Iceman in de meest recente X-men films) en wel meer bekende/minder bekende acteurs sloten aan. Dus toen het eindelijk begin april was besluit ik ook mijn tijdreis avontuur te starten!

Jack Joyce
Je kruipt dus in de huid van Shawn Ashmore die in Quantum Break de naam Jack Joyce draagt. Jack besluit op een avond zijn vriend Paul Serene te assisteren op een universiteit in Riverport. Paul is met Jacks broer William bezig geweest in de studies mbt kwantum fysica. Hoewel Jack schrikt van de voortgang die Paul hier mee heeft geboekt zet laatstgenoemde toch een switch om en lijkt de machine niet echt lekker te reageren. Dit is het moment dat de chaos begint want Jacks broer William stormt binnen om te melden dat de machine uit moet want het zou grote problemen in de “tijd” kunnen veroorzaken. Paul zet toch door en zo trapt het verhaal af met een zogenoemde fracture in time waar alle tijd stopgezet is tenzij je over bepaalde powers beschikt….

quantum break screenshot

Quantum Break screenshot

Timepowers in actie
Nadat Jack en Paul beiden met de vrijgekomen straling van de machine in aanraking zijn gekomen ontdek je als speler dat je over bijzondere krachten beschikt. Krachten die je tegen je, eerst nog goede vriend, Paul Serene goed kunt gebruiken. Serene is namelijk bij het ongeluk verdwenen, de toekomst in gegaan en heeft zich tijden lang ontwikkeld en heeft zich ook weer laten terugzenden naar exact het moment van het ongeluk. Oftewel, Serene is in slechts enkele seconden totaal veranderd van goede vriend tot grootste vijand.
Als speler lijk je er vrij snel aardig alleen voor te staan en het bedrijf  Monarch Solutions waar Serene voor werkt, is bezig met alles omtrent tijd/wetenschap. Zij lijken niet bepaald op de hand van Jack te zijn. Gelukkig heb je wel wat mogelijkheden tot je beschikking. In de 3d person actie die je ten deel valt bestaat het hoofdonderdeel uit schietwerk wat je nauw kunt laten samenvallen met je timepowers die je aan begin gaat ontwikkelen. Deze timepowers zijn vrij divers, zo heb je:

Dodge: Een flinke speedburst, bijvoorbeeld richting je vijand terwijl hij jou nauwelijks kan zien aankomen. Handiger is wellicht deze te gebruiken wanneer je flink onder vuur wordt genomen om snel dekking te zoeken.

Shield: Voor mij een van de meest gebruikte powers. Staan vijanden dichtbij dan worden ze vertraagd in het gecreëerde shield. Zelf ben je nagenoeg onkwetsbaar (tijdelijk) en je herstelt ook van recent opgelopen schade.

Stop: Timestop is een soort ballon die je op afstand kan laten ontstaan rondom een vijand of groep vijanden. Deze bol/ballon vertraagd je doelwit en zuigt inkomende, door jou afgevuurde kogels op. Handig want als de ballon weer verdwijnt doet hij dat inclusief een lekkere knal en hoe meer kogels in de ballon hoe meer schade deze doet.

Zo zijn er nog meer Timepowers te vinden die soms ook combinaties van elkaar zijn en ze bieden een diversiteit op het strijdveld samen met de schietactie.

Keuzes van invloed?
Tijdens het spelen zul je diverse extra stukken van het verhaal ontdekken wanneer je enkele tablets, computers, documenten, etc. weet te vinden. Tevens is het wel handig goed te speuren naar de lichtbollen die jouw extra Timepower mogelijkheden geven. Quantum Break bestaat in totaal uit vijf acts en elke act bestaat ook weer uit een aantal delen. Het aparte is dat je nadat je een act afrond, een bepaalde keuze mag maken waar de game dan op voort gaat borduren. Belangrijker nog, het triggert ook bepaalde elementen voor de zich tussendoor afspelende TV-serie. Na elke act (behalve bij de laatste) is er een aflevering te zien van zo’n 20-25 minuten die het verhaal onderbouwd en voortstuwt. Gewaagde keuze van Remedy maar het pakt qua verhaalvertelling best goed uit. De vraag is alleen hoeveel impact de keuzes hebben op de verhaallijn, maar dat is iets wat iedere speler zelf moet ontdekken!

Wilde Remedy wat sneller klaar zijn?
Klinkt dus allemaal best goed maar toch heb ik wel een paar kleine problemen met deze game. Remedy heeft er lang aan mogen werken en de game is ook nog eens behoorlijk vertraagd want eigenlijk zou Quantum Break in 2015 uitkomen. Wat zijn dan die problemen… Allereerst verwacht ik van een exclusief op het Xbox platform ontwikkelde titel fraaiere beelden op scherm. In ieder geval scherper dan dat Quantum Break het presenteert. Er worden wel wat fraaie toeters en bellen uit de kast gehaald wanneer de speelwereld kampt met timefractures (de wereld om je heen stopt dan als het ware) maar een game als The Division omvat een open-world en oogt wat mij betreft twee klassen beter. Een ander ding is dat de schietactie weliswaar vermakelijk is maar niet echt heel gepolijst aanvoelt. Het is net wat te simpel/arcade-achtig neergezet en van de makers van Max Payne (Remedy zit ook daarachter) verwacht ik gewoon dat beetje meer. Als laatste vind ik de TV-productie van de serie  een leuke toevoeging en is het origineel om het zo in te bouwen in een game, maar er bekroop me geregeld een B-productie gevoel bij het zien van sommige sets en scenes. Door deze zaken heb ik het idee dat Remedy misschien een half jaartje meer nodig zou hebben gehad om de puntjes op de i te zetten en zo een echte topper af te leveren. Maar wellicht ligt het aan mij.

Conclusie
Quantum Break is een vermakelijke third person actieshooter geworden die een originele invalshoek introduceert door een TV-serie in een game te integreren. Ondanks de best vermakelijke actie en diversiteit die het schietgedeelte kenmerkt & voelt de game voor mij niet aan als systemseller of topproduct. Het verhaal is best tof, de actie is in orde & grafisch is het redelijk maar minder dan ik had verwacht. Al de zaken bij elkaar zorgen voor een behoorlijke game die meer had kunnen zijn.

Quantum Break kent eigenlijk alleen een singleplayer verhaalmodus welke je in in zo’n 10-14 uur kunt uitspelen. Daarin zitten ook de serie elementen, die vier afleveringen omvatten en goed zijn voor 1-2 uur van het avontuur. Wil je alles op 100% dan zullen er wat extra uren ingestoken moeten worden. Dit geldt ook voor de hogere moeilijkheidsgraad!

-Je tijdreizen en spelen met het begrip “tijd” geweldig vindt
-Je een vermakelijke game tussendoor wilt spelen
-Je op zoek bent naar een wat kortere verhalende actietitel