Uncharted 4 review

Uncharted 4 review

Uncharted 4 review

A Thiefs End, dat is de subtitel die de game Uncharted 4 met zich meedraagt. Genoeg om al drie jaar lang de gemoederen bezig te houden. Zo zou volgens ontwikkelaar Naughty Dog dit vierde deel (ik reken de psp uitstapjes even niet mee) het laatste deel moeten gaan worden. Het verandert wellicht op voorhand de mindset van de speler want je houdt nu rekening met allerlei scenario’s in het verhaal. Dat overkwam mij in dit geval maar daarnaast probeer je wel optimaal van een product als deze te genieten. Zodoende was ik goed voorbereid om aan dit grootse avontuur met Nathan Drake te beginnen. Eens kijken of de magie nog steeds aanwezig is maar we hebben het hier wel over 1 van Playstations grootste gameseries!

Nathan Drake
Nu heb ik het idee dat er weinig zielen zijn die zichzelf gamer noemen en nooit gehoord hebben van Uncharted of het personage Nathan Drake. Ik maakte kennis met deze avontuurlijke, risico nemende schatzoeker anno 2007 toen hij het Playstation 3 aanbod wat wist op te vrolijken. De kennismaking was in orde al vond ik het eerste deel gewoon vrij aardig, niveautje 75/80. De avonturen die Drake meemaakt wisten mij pas echt te bekoren in Uncharted 2 Among Thieves. Vervolgens kwam er enkele jaren later nog een uitstekend derde deel achteraan en de serie had ook bij mij zijn naam gevestigd. In dit vierde deel kruipen we dan ook traditiegetrouw weer in de huid van Nathan Drake die jou als speler vanuit een derdepersoons aangezicht een prachtig avontuur gaat voorschotelen. Voor we beginnen, en dit raad ik een ieder aan, zetten we de schietactie in het optiemenu op handmatig. Doe je dit niet dan is de schietactie ietwat te eenvoudig, doe je dit wel dan is de actie (dan weet je dat alvast) perfect uitdagend. In dit deel van Uncharted maken we ook kennis met zijn broer Sam. Deze Sam heeft eigenlijk net als Nathan pech en geluk tegelijk aan de laars hangen want ook hij raakt met regelmaat verzeild in gevaarlijke situaties en weet daar ook steeds redelijk ongeschonden weer uit te komen. Juist de relatie tussen Sam en Drake geeft de aftrap aan dit nieuwe avontuur omdat Sam een grote schat dient te vinden. Hoe dat precies zit moet je zelf gaan uitzoeken uiteraard!

Perfecte gameplay?
Aan de gameplay zelf heeft ontwikkelaar Naughty Dog gelukkig geen grote aanpassingen gedaan. We beleven alle actie nog steeds kijkend vanachter het personage en het draait nog steeds om cover-based shooting. Leuke toevoeging dit deel is wel een soort enterhaak die je in sommige situaties kunt inzetten om sneller omhoog te klimmen of een vrije val ongedaan te maken. Het geeft ook mogelijkheden tot fraaie combat acties zoals een vliegende sprong met vuistslag of een fraaie welgemikte headshot vanuit zwiepende positie. Het camerawerk vond ik het eerste uur even wennen want het leek alsof het wat zenuwachtig aanvoelde. Echter na enige tijd verdween dit gevoel totaal dus van een echt minpunt kan ik hier niet spreken. Het zegt eigenlijk genoeg dat dit het enige puntje was wat ik kon ontdekken aan de gameplay dat niet vanaf het begin perfect aanvoelde.

Enorme diversiteit in locaties
Wat altijd leuk is geweest aan de Uncharted collectie is dat je mag meereizen met de personages. Nu is Nathan Drake al in iedere uithoek geweest maar ook deze keer mogen we nog nieuwe locaties bezoeken. De afwisseling zit er daarnaast goed in want van zandvlaktes, op zee en moerassen tot aan drukbevolkte stadjes, alles wordt aangedaan. Daar komt nog eens bij dat Uncharted 4 deze locaties en de actie oogverblindend mooi in beeld brengt. Geen enkele consolegame op dit moment kan tippen aan de grafische prestaties die hier neergezet worden. Regelmatig heb ik dan ook rustig aan gedaan om mezelf (met headset op mijn kop) volledig onder te dompelen in de  ene na de andere prachtige locatie waar ik me in begaf. Wat voiceacting betreft is Uncharted ook het beste jongetje van de klas want dit gaat ook vrijwel vlekkeloos waardoor de ervaring van het te vertellen verhaal nooit verloren gaat.

Multiplayer
Het moge duikelijk zijn, Uncharted 4 is een game die vrijwel alles goed doet. Er is ook nog een multiplayer in de game gestopt mocht je meer willen na het uitspelen van de singlepayer. In een aantal verschillende bekende modi zoals deathmatch zijn er leuke gevechten te beleven en valt hier nog best wat mooie uren aan te besteden. Zo is het nieuw dat je tijdens een potje knallen een zogenaamde mystical kunt inzetten. Deze soort van power up biedt wat tijdelijke bovenatuurlijke mogelijkheden die jou en je team wat voordeel en dus was extra  kills op kunnen leveren. Denk aan kleine teleport mogelijkheden of aan extra health etc.  De echte kracht  van Uncharted zit alleen wel in de verhaalmodus maar dat is bij elk deel zo gebleken.

Uncharted 4 review screenshot

Conclusie:
Naughty Dog flikt het weer en levert opnieuw een nagenoeg vlekkeloze ervaring af met beeldschone graphics en gelikte gameplay. Vergeet alleen niet de schietactie op handmatig richten te zetten want mijns inziens zou je de kwaliteit van de actie dan wat omlaag halen. Al met al is dit echt een showcase titel geworden die Playstation 4 bezitters absoluut niet aan zich voorbij mogen laten gaan.

Uncharted 4 speelde ik uit in zo’n 18-20 uur waarbij gezegd moet worden dat ik af en toe wat rustig aan deed. Ik ben niet op zoek gegaan naar alle kleine treasures maar heb mijn ogen tijdens het gamen wel goed uitgekeken. Voor de singlepayer staat in ieder geval voor een ieder minimaal 15 uur klaar en de multiplayer zou je ook nog flink wat uren kunnen vermaken.

-Je de beste Playstaion 4 titel van dit moment in huis wilt halen
-Uberhaubt beschikt over een PS4
-Je jezelf graag onderdompelt in een fraaie setting en sfeer